Foto: Perry Nordeng

Vigtig milepæl for ny dansk forskningsinfrastruktur

Tuesday 16 Jun 20

Henning Friis Poulsen
Professor, Section leader
DTU Physics
+45 23 39 69 38

Det er lykkedes at få det første røntgenlys til det nye forskningsinstrument DanMAX, der bliver bygget på røntgenfaciliteten MAX IV i Lund. Det åbner store muligheder for fremtidens forskning i materialer og kemi.

Det er bare et lille glimt på en skærm, men et væsentligt skridt på vejen mod færdiggørelsen af det nye danske forskningsinstrument DanMAX. Glimtet er nemlig beviset på, at røntgenstrålerne kan nå fra den kraftige røntgenkilde i centrum af den nye store facilitet MAX IV til det sted i anlægget, hvor den danske forskningsinfrastruktur DanMAX er ved at blive opbygget.

DanMAX består af to instrumenter, som på skift får glæde af det meget kraftige røntgenlys fra MAX IV, der er en af verdens bedste røntgenkilder. Det ene instrument skal anvendes til pulverdiffraktionsmålinger. Her identificeres den atomare strukturer i materialer. Målingerne fungerer som en slags fingeraftryk, der beskriver, hvordan molekylerne er opbygget. Professor Bo Brummerstedt Iversen fra Aarhus Universitet står i spidsen for opbygningen af dette instrument.

Voksende imaging-teknologi

Det andet instrument er et 3D imaging-instrument, der skal anvendes til at se ind i hårde materialer som metaller, keramer og bjergarter, men også til studier af knogler i medicinsk eller arkæologisk øjemed.

”DanMAX bliver et verdensklasseinstrument, der kan bruges til 3D-visualisering af materialer og processer i mange videnskabelige discipliner. Vi vil få mulighed for at kigge ind i hårde materialer og se, hvad der sker med dem under anvendelse. Det kan være et batteri under opladning eller et metal, som bliver udvidet,” siger professor Henning Friis Poulsen, DTU Fysik, som står i spidsen for den gruppe af danske forskere, der opbygger det nye imaging-instrument.

Resultaterne fra DanMAX’s imaging-målestation bliver 3D-film optaget med en meget høj opløsning og stor hastighed. Det giver en overvældende mængde data til forskerne, og derfor vil et tilknyttet dataanalysecenter fremover hjælpe med at analysere disse.

Det første af de to instrumenter på DanMAX til diffraktionsanalyser forventes at være klar til anvendelse blandt forskere i starten af 2021. 3D imaging-instrumentet bliver efter planen færdigt i efteråret 2021.

DanMAX

Bag DanMAX står Uddanelses-og Forskningsministeriet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland, Århus Universitet, Københavns Universitet, DTU og MAX IV.

MAXIV

MAX IV, der ligger ved Lund i Sverige, blev indviet i sommeren 2016. I første omgang skal MAX IV udbygges med 14 beamlinjer, der hver især har adgang til røntgenstrålerne. En af beamlinjerne er til DanMAX.

Røntgenkilden i MAX IV er en synkrotron: en ring, hvor elektroner cirkulerer med nær lysets hastighed. Herved afgiver de elektromagnetisk energi i form af røntgenstråling. MAX IV har en væsentlig mere ideel bane i ringen end andre eksisterende synkrotroner. Det medfører en mere koncentreret form for røntgenstråling, der spreder sig mindre til siderne. Herved opnås både bedre kvalitet i analyseresultaterne samt højere hastighed i gennemførelsen af målinger.

News and filters

Get updated on news that match your filter.